Tunnista heikko itsetunto - ja vahvista sitä 5 oivalluksen avulla

Mar 08, 2024
Tunnista heikko itsetunto ja vahvista sitä

Heikko itsetunto voi näkyä omassa elämässämme esimerkiksi tyytymättömyytenä, stressinä, itsemme moittimisena ja ainaisena suorittamisena. Lue tästä blogista, mistä tekijöistä heikon itsetunnon voi esimerkiksi tunnistaa ja kuinka voit vahvistaa omaa itsetuntoasi 5 oivalluksen avulla. 

Moni meistä tietää miltä tuntuu, kun negatiiviset ajatukset valtaavat mielen. Se voi olla jatkuvaa huolta siitä, että jotain kamalaa tapahtuu. Se voi olla ahdistusta ja stressiä, epäonnistumisen pelkoa ja pohdintaa siitä, mitä muut minusta ajattelevat.  

Se voi olla myös tunnetta siitä, että jotakin “täytyy” koko ajan tehdä. Kun saat jonkin asian suoritettua, seuraavat tehtävät odottavat mielessäsi jo malttamattomana. Mikään ei tunnu koskaan riittävän ja usein tunne epäonnistumisesta esimerkiksi puolisona, vanhempana, ystävänä tai ylipäätään elämässä on vahvasti läsnä. 

“Heikko itsetunto voi näkyä jatkuvana suorittamisena ja riittämättömyyden tunteena.”

Jatkuva suorittamisen tarve ja itsensä vertailu muihin, voivat olla merkkejä heikosta itsetunnosta. Kun itsetuntomme ei ole vahva, kuvittelemme, että meidän tulee koko ajan olla parempia ja tehdä enemmän, jotta olemme hyväksyttyjä.

Tämä näkyy usein myös siinä, kuinka puhumme itsellemme - sätimme ja kritisoimme itseämme jatkuvasti, sillä vaikka kuinka yritimme, jokin asia meni pieleen tai jäi kokonaan hoitamatta. Tai jäämme pohtimaan, kuinka hölmöiltä varmasti vaikutimme siinä viime viikon palaverissa. 

 

 

Mikäli nämä ajatukset kuulostavat tutuilta, on hyvä pysähtyä pohtimaan omaa itsetuntoaan ja ajatuksia itsestään. Ehkä olet jäänyt kiinni negatiivisen ajattelun kierteeseen, jossa miellytät ja suoritat muiden vuoksi, muttet silti koe oloasi pohjimmiltaan hyväksi. Ehkä koet epämääräistä tyytymättömyyttä ja ajattelet, ettet koskaan ole riittävä. 

Tänään haluan kuitenkin muistuttaa sinua siitä, että tämä kierre on katkaistavissa. Vaikka se voi alkuun kuulostaa mahdottomalta, voi omaa itsetuntoaan vahvistaa ja vaihtaa negatiivisen ajattelun kierteen myönteiseksi.

 

Kokosin sinulle 5 myönteistä oivallusta, joilla voit aloittaa:

1. Kun puhut itsellesi myönteisesti, se vaikuttaa myönteisesti myös olotilaasi ja itsetuntoosi

Eräs asiakkaani totesi oivaltaneensa valmennuksessani, kuinka “hän itse on se henkilö, jonka kanssa on vietettävä loppuelämänsä”. Tämä oli loistava oivallus, ja sen vuoksi ei ole myöskään täysin yhdentekevää, kuinka itsellesi puhut ja kuinka itseäsi kohtelet. 

Jos huomaat, kuinka aina moitit ja vähättelet itseäsi - pohdi hetki, mitä tunteita omat sanat ja ajatukset sinussa herättävät. Todennäköisesti sinusta tuntuu siltä, kuinka olisit mitättömin ja huonoin ihminen tässä maailmassa - siis ihan paska. 

Entä jos sen sijaan kehuisit itseäsi, tai kertoisit itsellesi juuri nyt yhden asian missä olet hyvä? Mitä se saa sinut tuntemaan? Ehkä edes hiukan paremmalta? 

“Älä koskaan unohda sitä, että olet oikeasti aivan mahtava tyyppi.”

Voit harjoitella pikkuhiljaa puhumaan itsellesi kun tärkeimmälle ihmiselle maailmassa, ja fiilistellä, miltä se sinusta tuntuu. Sinä olet nimittäin ihan huipputyyppi. 

 

2. Vaikeudet ja haasteet voi kääntää voimavaraksi

 Jokainen meistä kohtaa elämässään erilaisia haasteita ja vaikeuksia, joista osa on isompia ja toiset pienempiä. On ymmärrettävää, ettei juuri hankalan hetken koittaessa ensimmäinen ajatus ole, että “tämä on hyvä asia”, mutta kun olet päässyt tilanteessa eteenpäin, voi tapahtuneen eri puolia pysähtyä pohtimaan. 

Sen sijaan, että jäämme säälimään itseämme, voit kysyä itseltäsi, oliko haasteessa tai vaikeudessa jotain myönteisiäkin puolia.

“Joskus asioista on vaikeaa löytää myönteisiä puolia, mutta yritä etsiä edes yksi.”

Monista vaikeuksista voi tulla lopulta omia voimavarojamme, sillä ne ovat usein auttaneet meitä kasvamaan ja kehittymään ihmisinä. Ehkä omat terveyshaasteet olivat lopulta se tarvitsemasi hälytysmerkki, joka herätti sinut pohtimaan mikä elämässä on oikeasti tärkeää? Tai ehkä jouduit ponnistelemaan jossain asiassa muita kovempaa ja opitkin sinnikkääksi. 

 

 

3. Sinä et ole vastuussa muiden tunteista

Moni valmennettavistani on kokenut erityisen haastavaksi omien rajojen asettamisen. Olemme oppineet kantamaan vastuuta muidenkin tunteista, ja siksi pelkäämme sanoa “ei”. 

Välttelemme tilanteita, joissa toinen joutuisi kokemaan pettymyksen tai suuttuisi meille - ja joustamme omista rajoistamme, jotta vältämme nämä tilanteet. Ehkä meitä on jopa suoraan syytetty siitä, kuinka olemme huonoja tai hankalia, kun emme halua tehdä jotakin asiaa. 

On iso helpotus ymmärtää, ettemme me ole vastuussa toisen ihmisen tunteista ja erityisesti siitä, jos toinen on kykenemätön käsittelemään esimerkiksi omaa pettymystään tilanteessa. Sinulla on oikeus asettaa omat rajasi ja sanoa “ei” aina kun sinusta itsestäsi siltä tuntuu. 

“Aseta oma hyvinvointisi edelle, vaikka joku pettyisi tai suuttuisi.”

 

4. Voit olla onnellinen juuri nyt

Kenenkään meistä ei tarvitse etsiä onnellisuutta tulevaisuudesta. Moni ajattelee, kuinka olisi onnellinen sitten kun on valmistunut koulusta, saanut ylennyksen, jos olisi laihempi, jos jaksaisi käydä salilla, sitten kun on löytänyt parisuhteen tai sitten kun ei olisi näin julmetun väsynyt. 

Tai sitten koemme, ettemme ansaitse olla onnellinen. Erityisesti kun meillä on heikko itsetunto, emme koe voivamme olla onnellisia tässä tilanteessa. 

Onnellisuus on kuitenkin vain tunne siinä missä muutkin. Sinun on lupa tuntea onnellisuutta tässä hetkessä, vaikka et olisikaan sitä kaikkea mitä ajattelet, että sinun pitäisi olla. 

Onnellisuus syntyy usein siellä, missä löydät asioita, jotka tuovat sinulla iloa ja tyytyväisyyttä elämääsi. Onkin hyvä aloittaa pohtimalla, mikä tekee sinut onnelliseksi juuri nyt. 

 

 

5. Sinulla on lupa asettaa itsesi elämäsi ykkössijalle

 Ehkä olet joskus kuullut sanonnan, kuinka “happinaamari tulisi laittaa aina ensin omille kasvoilleen”. Vaikka alkuun tämä voi kuulostaa itsekkäältä, ehkä ajatteluasi helpottaa se, että oman itsensä laittaminen ykkössijalle on hyödyllistä myös ihmisille ympärilläsi. 

Ai miksikö? Siksi, että kun sinä voit hyvin, sinulla on energiaa olla myös muiden tukena. Olen nimittäin oppinut elämässäni, että oman hyvinvoinnin asettaminen etusijalle on välttämätöntä elämäni onnellisuuden ja oman hyvinvointini kannalta. 

Ja kun elää itse tasapainoista hyvää elämää, on silloin myös mahdollisuus aidosti auttaa muita ihmisiä ympärillään. 

Tasapaino löytyy oman itsensä tuntemisesta, itsestä huolehtimisesta ja myös selkeiden rajojen asettamisesta. Näin myös heikko itsetunto ajan myötä vahvistuu. Se on jatkuva prosessi, jossa on hyvien hetkien lisäksi myös haasteita. 

MIkäli sinä olet halukas ottamaan vielä lisää askelia kohti myönteisen kehän vahvistamista, parempaa itsetuntoa ja lähteä kohti onnellista ja tasapainoista elämää, kurkkaa Oman elämäsi hyvinvointimestariksi -valmennukseni.

 

Vahvempi itsetunto, onnellisempi elämä

Tsekkaa tästä upea mahdollisuus vahvistaa itsetuntoa, syventää ihmissuhteita ja kokea enemmän iloa arjessa suorittamisen sijaan.

LUE LISÄÄ